Czy czasem zdarza Ci się zrobić coś, tylko dlatego, że większość osób tak postąpiło? Na przykład w sytuacji, gdy kompletnie nie wiesz co masz robić? Pewnie tak, nawet jeśli w tym momencie nie zdajesz sobie z tego sprawy. To jest właśnie społeczny dowód słuszności.
Mówiąc krótko, zachowanie każdego z Nas pozostaje pod wielkim wpływem zachowania otaczających Nas ludzi, zwłaszcza tych z którymi się utożsamiamy. Oczywiście wiem, Ty tak nie robisz 🙂
Ja robię, gdy nie wiem co mam w danej sytuacji zrobić. Po prostu patrzę na resztę osób i powtarzam dokładnie to samo.
Motywacje, które kierują ludźmi podczas takiego wzorowania się na kimś innym mogą być różne:
- Nasz mózg dąży do podejmowania decyzji w jaki najkrótszym czasie, tak aby był jak najbardziej efektywny
- Żyjemy w ciągłym pośpiechu, codziennie podejmujemy tysiące decyzji. Nie mamy czasu na analizowanie każdej z nich dogłębnie
- Takie zachowanie może być także motywowane chęcią przypodobania się innym ludziom
- A także samemu sobie. Jeśli postępujemy tak jak grupa do której chcemy przynależeć czujemy się lepiej, stawiamy siebie w lepszym świetle.
Wiemy, już czym jest społeczny dowód słuszności. Teraz sprawdźmy w jaki sposób możemy go zastosować w swoich biznesach.
Zakupy na Allegro

Tak, tak. To jest społeczny dowód słuszności. Przeglądamy na przykład sukienki na Allegro. Przeglądając oferty widzimy napis z boku ile osób kupiło już daną sukienkę. Taka informacja może znaczyć w tym przypadku wiele:
- Sukienka jest modna, bo wiele osób ją kupiło, a ja nie mam czasu zastanawiać się co jest modne, więc ją kupię
- Sukienka jest modna, więc jej nie kupię, bo nie chcę wyglądać jak większość
- Tyle osób, już kupiło u tego sprzedawcy? To dobrze! Nie muszę sprawdzać jego ocen.
2/3 przypadki sprawią, że jesteśmy pewniejsi zakupów.
Wybraliśmy sukienkę, którą kupiło ponad 400 osób. Przechodzimy dalej.

Widzimy, że prawie wszystkie osoby, które kupiły tą sukienkę są zadowolone z jej zakupu! Kolejny krok, który utwierdza Nas w przekonaniu, że powinniśmy kupić ten produkt.

Poniżej widzimy kolejną informację o tym ile osób kupiło tą sukienkę.
Dalej widzimy, że aż 99,7% poleca tego sprzedawcę. No i już Nasze obawy są rozwiane. (Chyba, że nie przekona Nas aż 7 dniowy czas wysyłki).
Po przeczytaniu opisu produktu widzimy dalej „Opinie o produkcie”

Następnie opinie o sprzedającym:

I na koniec bomba! Pokazanie co inne osoby kupiły razem z tą sukienką.

I tak przeszliśmy przez proces zakupowy na Allegro. Jeśli prowadzisz swój sklep internetowy, mam dla Ciebie dobrą radę. Usiądź i wprowadź wszystkie zmiany tak, aby być jak Allegro 🙂
Jeśli sprzedajesz usługi zastanów się w jaki sposób możesz wdrożyć podobne rozwiązania na swojej stronie, a następnie wprowadź je, testuj.
Mam nadzieję, że artykuł okazał się przydatny. Jeśli tak, podziel się nim! 🙂
