Prowadzenie biznesu online wymaga obecności na wielu platformach. Dobrze jest przyjrzeć się, które z nich Ci odpowiadają, ponieważ praktycznie niemożliwe jest bycie na wszystkich naraz. Polecam wybrać 2 lub 3 takie platformy, na których chcesz się skupić. Jedną z nich z pewnością może być właśnie kanał na YouTube.
Platforma ta jest miejscem przeznaczonym dla twórców, którzy lubują się w wideo. Znajdziesz tam praktycznie nieograniczone pokłady treści na każdy temat. Założenie tutaj konta nic nie kosztuje, tak samo jak tworzenie własnych treści.
Oczywiście, sprzęt do nagrywania filmów nie jest darmowy, ale podejrzewam, że większość z nas ma smartfona z kamerą, a to na początek w zupełności wystarczy.
Wolisz oglądać? Zapraszam!
Jak założyć kanał na YouTube?
Aby rozpocząć naszą przygodę z nagrywaniem potrzebne jest nam konto i kanał na YouTube. Aby założyć konto na YouTube potrzebne jest konto mailowe na Gmail, ponieważ platforma YouTube należy do Google. Nie musimy go jednak tworzyć wcześniej, w procesie logowania możemy stworzyć nowe konto gmail.
Zaczynamy!
Pierwszą rzeczą, jaką musimy zrobić, aby założyć konto na YouTube, to udać się na tę platformę.

W prawym górnym rogu znajduję się przycisk „Zaloguj się” – klikamy w niego.

Zostajemy poproszeni o nasze dane logowania, ale my nie mamy jeszcze konta. Dlatego klikamy w „utwórz konto”

Wybierz odpowiednią dla Ciebie opcje. Proces tworzenia konta firmowego i prywatnego jest taki sam.

Dalej zostajemy poproszeni o nasze dane, naszego gmail’a oraz o stworzenie własnego hasła zgodnie z kryteriami. Jeżeli nie mamy wcześniej stworzonego maila Google, możemy kliknąć w „zamiast tego utwórz nowy adres Gmail”.

Gotowe, właśnie stworzyłeś swoje własne konto na YouTube.
Wszystkie opcje związane z zarządzaniem własnym kontem znajdziesz na stronie głównej w prawym górnym rogu.

Gratulacje! Właśnie założyłeś swoje własne konto YouTube. Możesz teraz brać udział w dyskusjach pod filmami, zostawiać polubienia i przede wszystkim tworzyć własne filmy na swoim kanale.
Kanał na YouTube – czym nagrywać?
Okej! Mamy gotowy kanał na YouTube. Teraz możemy zabrać się za tworzenie treści. To o co jestem najczęściej pytana przez klientów, którzy chcą mieć kanał na YouTube to czym nagrywać?
Odpowiedź jest prosta: zacznij o tego co już masz. Zapewne masz smartfona, który jest wyposażony w kamerę. To całkowicie wystarczy na początek.
Nie ma co inwestować w drogi sprzęt, jeśli nawet nie wiesz, czy to w ogóle Ci się spodoba i czy będzie Ci w ogóle potrzebne.
Ja od samego początku mojej youtubowej przygody nagrywam telefonem.

Po jakimś czasie zainwestowałam w mikrofon. Nie chciałam mieć problemu z montażem i łączeniem dźwięku i nagrania, dlatego wybrałam taki, który podłącza się bezpośrednio do telefonu.
Wybrałam Rode SmartLav+

Jestem z tego wyboru bardzo zadowolona.
To co może być potrzebne to przejściówka do iPhone oraz dłuższy kabel do mikrofonu.
W czym montować filmy?
Kolejna sprawa to montaż filmów. Warto na początek spróbować swoich sił w bezpłatnym narzędziu do montażu.

Ja zaczynałam od montażu w iMovie i robiłam to tam bardzo długo. Po jakimś czasie zainwestowałam w piekielnie drogie Final Cut Pro, które tak naprawdę nie było mi potrzebne i nie jestem z niego jakoś super zadowolona.
Jak zacząć montować w iMovie? Tutaj znajdziesz cały tutorial:
Jeśli na samą myśl o montażu filmów masz ciarki, odezwij się do mnie!
Chętnie zmontuje Twój film, a potem dodam na YouTube 🙂
Dodawanie filmów na YouTube
Okej, film jest nagrany, zmontowany to teraz czas dodać go na YouTube!
Przesyłamy film i wgrywamy go jako prywatny, do momentu, aż nie ustawimy wszystkiego tak jak trzeba.
Widoczność filmów
Na YouTube mamy 3 widoczności filmów:
prywatny – tylko i wyłącznie Ty możesz zobaczyć film
niepubliczny – film jest widoczny dla Ciebie oraz osób, które mają link (funkcja przydatna do narań kursów, webinarów).
publiczny – film jest dostępny dla wszystkich
Możemy też zaplanować film lub utworzyć premierę

Kanał na YouTube – tytuł filmu
Film musi mieć oczywiście tytuł. Jeśli prowadzisz kanał z przydatnymi informacjami, w którym dzielisz się wiedzą, warto jest poświęcić na dodanie tytułu chwilę czasu.
YouTube to taka sama wyszukiwarka jak google, dlatego możemy pozycjonować filmy.
Tytuł jest bardzo ważny jeśli chodzi o pozycjonowanie. Nie ma tutaj co silić się na jakieś oryginalne tytuły. Lepiej postawić na to co ludzie wpisują w wyszukiwarkę szukając danego zagadnienia.
Tutaj można poszukać chwilę w google czy na samym youtubie i sprawdzić jakie tytuły wyświetlają się, gdy sam szukasz odpowiedzi na pytanie z filmu. Można także skorzystać z wyszukiwarki słów kluczowych takich jak Senuto.
Opis filmu na YouTube
Następnie przechodzimy do opisu filmu. Opis ten podzieliłabym na 3 części.
Pierwszy akapit, w którym jeszcze raz innymi słowami powtarzasz frazę kluczową, a także informujesz czego odbiorcy dowiedzą się z filmu.

Następnie przechodzimy do dodatków, które mają pomóc odbiorcom w odbiorze filmu.
Dodajemy linki do rzeczy, do których odnosiliśmy się w filmie. Możemy także dodać „minuty”. Dokładny czas, w którym mówimy o danym zagadnieniu. Jest to bardzo przydatne dla odbiorców, w ten sposób szybciej znajdą przydatną dla siebie informację.
Ja szczególnie lubię tę funkcję i jeśli mam wybór to wybieram filmy, które mają oznaczone w której dokładnie minucie filmu są potrzebne mi informacje.
Poniżej jak wygląda to w opisie:

Tak to wygląda już w filmie:

Ostatnia część opisu to stałe linki do innych naszych „miejsc”. Warto je umieszczać, ze względu na to, że jeśli komuś się spodobamy to pewnie będzie chciał się o nas dowiedzieć więcej i w ten sposób ułatwimy mu zadanie.

Taki opis możemy sobie dodać w domyślnych opcjach przesyłania, tak żeby nie trzeba było go wpisywać za każdym razem od nowa.
Wchodzimy w creator studio -> ustawienia -> domyślne ustawienia przesyłania


Ekran końcowy
Tytuł gotowy i opis gotowe – możemy przejść do ekranu końcowego.
Tutaj możemy ustawić to co ma wyświetlać się na koniec filmu np. plansza subskrybuj czy kolejny polecany film.

Aby dodać ekran końcowy wystarczy wybrać „ekran końcowy” w Creator Studio
Następnie na górze wybrać „+ element” i dodać to co chcemy z listy 🙂

Pod ekran końcowy możesz zrobić także specjalną planszę w Canva.
Karty
Zaraz pod opcją ekranu końcowego w Creator Studio mamy karty. Je też warto dodawać. Dwie do każdego filmu.
Karty to nic innego jak odnośniki do naszych poprzednich filmów.

Tutaj tak samo możemy wybrać film, playlistę lub kanał.
Tagi
Ostatnie, ale bardzo ważne są tagi!
Wiele osób zupełnie o nich zapomina, a to one najbardziej pomagają w pozycjonowaniu filmu.
W tagach wpisujemy wszystko co przychodzi nam do głowy co jest związane z danym filmem.
Możemy też podejrzeć co inni twórcy dodają do swoich filmów za pomocą rozszerzenia do Chrome TubeBuddy: https://www.tubebuddy.com

Kanał na YouTube – podsumowanie
Mam nadzieję, że ten wpis był dla Ciebie przydatny.
Jeśli masz jakieś pytania zapraszam do skomentowania, chętnie odpowiem, a także uzupełnię wpis jeśli będzie taka potrzeba 🙂
Jeśli szukasz kogoś, kto pomoże Ci w prowadzaniu kanału na YouTube czy montażu. Zapraszam do kontaktu!

Przeczytaj również: Canva – instrukcja dla początkujących