Newsletter to przydatne narzędzie, które polecam każdemu, kto chce zwiększyć swoją bazę klientów. Im wcześniej zaczniemy budować naszą bazę adresów tym lepiej. Aby nasi klienci chętniej się zapisywali do naszego newslettera, dobrze jest stworzyć jakiś prezent za zapis, który zachęci ich do dołączenia.
Poniżej znajdziesz 20 pomysłów na prezenty, które możesz zaoferować swoim odbiorcom za zapis do Twojego newsletter’a. Wszystkie propozycje prezentów stworzyłam z myślą o biznesach online działających na podobnej zasadzie do mojego, czyli takich, w których dzielimy się swoją wiedzą w Internecie. W przeciwieństwie do sklepów internetowych, które mogą nam dorzucić jakiś drobiazg do naszego zamówienia, my nie mamy takiej możliwości.
1. Ebook
Najlepiej, aby był to mini ebook. Staramy się, aby prezenty za zapis były wartościowe, ale jednocześnie łatwe do wdrożenia lub przyswojenia. Dlatego też ebook długości porządnej książki nie jest najlepszym pomysłem. Dodatkowo, jeżeli zalejemy naszego klienta ogromem darmowej wiedzy, obniżamy jego chęć zakupu naszych materiałów płatnych.
2. Plik do wysłuchania
Krótki plik zawierający przykładowo jakieś ćwiczenie do wykonania lub wprawiający naszego odbiorcę w odpowiedni nastrój. Może to być po prostu nagranie z zachęceniem do dalszej współpracy. Jeżeli prowadzimy przykładowo stronę poświęconą praktyce jogi, możemy stworzyć nagrania z medytacją.
3. Afirmacje do słuchania
Taka forma prezentu będzie dobra nie tylko dla biznesów zajmujących się sferą duchową. Jeżeli na przykład na biznes opiera się na coachingu, to takie afirmacje również będą dla naszych odbiorców przydatne.
4. Checklista
Ten prezent świetnie się sprawdza, zwłaszcza gdy udostępniliśmy wcześniej obszerny materiał i chcemy się upewnić, że nasz odbiorca ten materiał przyswoił. Taka checklista potwierdzi naszemu odbiorcy, że w pełni wykorzystał przekazane mu treści.
5. Plan wdrożeniowy
Można to inaczej nazwać notatką z tego, co przed chwilą przekazaliśmy naszym odbiorcom. Inna nazwą jest również karta pracy. Jest to uzupełnienie materiału dla naszych odbiorców.
6. Lista zadań
Przydatna zwłaszcza dla osób, które nie lubią planować. Lista zadań ułatwia wdrażanie przekazanej wcześniej wiedzy, a osoby które to zrobią, najprawdopodobniej zostaną z nami na dłużej.
7. Kalendarz do wydruku
Odpowiednio przygotowane kalendarze do wydruku to przydatny dodatek. Może to być kalendarz tematyczny lub wyróżniający się walorami estetycznymi.
8. Grafiki do wydruku
Może to być jakaś piękna kompozycja graficzna lub w przyjazny dla oka sposób zapis afirmacji lub haseł motywacyjnych
9. Zniżki
Świetna sprawa jeżeli sprzedajemy produkty elektroniczne. Musimy jednak uważać, aby nie nadużywać tego prezentu. Nie jest on zbyt kreatywny, a często zdarzają się osoby, które wykorzystują zniżkę z newsletter’a i nie mają zamiaru zostać z nami na dłużej.
10. Plik wideo
Może on zawierać przywitanie w gronie naszych odbiorców, ale możemy iść dalej i zawrzeć jakieś przydatne informacje związane z tematyką naszego biznesu.
11. Plik w Excelu
Jest to dobry pomysł na prezent, jeżeli chcemy ludziom ułatwić różnego rodzaju kalkulacje, na przykład zapotrzebowanie kaloryczne lub wysokość podatku. Może to być też plik, który zachęca nas do jakiejś pozytywnej zmiany, przykładowo ułatwiający wprowadzenie nowego nawyku.
12. Workbook
W szkole byśmy nazwali to prostu zeszytem ćwiczeń. Jest to dobra narzędzie, które pozwoli naszym odbiorcom na przemyślenie danego tematu, zmianie jakiegoś zachowania lub przećwiczenie umiejętności, którą chcemy mu przekazać. Jest to nieco podobne do planu wdrożeniowego, z tym że workbook może istnieć samodzielnie, a nie pełnić jedynie funkcji uzupełniającej.
13. Quiz
Jeżeli stworzymy ciekawy quiz, na przykład badający cechy lub predyspozycje na podstawie odpowiedzi użytkownika, to chęć zapisu zostanie zwiększona. Nie tylko ze względu na to, że quiz by zrobiony ciekawie, ale przede wszystkim dlatego, że analizę odpowiedzi użytkownik otrzyma dopiero po zapisaniu się do naszego newslettera.
14. Webinar
Możemy zaoferować naszym obserwującym dostęp do prowadzonego przez nas webinaru. Nie musimy wymyślać i organizować nowego spotkania, ale możemy to zrobić. Łatwiejszym sposobem jest udostępnienie nagrania webinaru, który już wcześniej zorganizowaliśmy.
15. Konferencja online
Ostatnimi czasy coraz bardziej popularna forma spotkań w związku z sytuacją na świecie. Możemy zorganizować taką konferencję jedynie dla osób, który zapisały się do naszego newslettera. Później możemy również umieścić konferencje online w naszym sklepie.
16. Rozdział książki
Kolejnym pomysłem na prezent za zapis do naszego newslettera, to udostępnienie nowym osobym pojedynczego rozdziału naszej książki. Jeżeli nie stworzyliśmy książki ani ebooka, możemy też udostępnić jeden rozdział naszego kursu online. Jeżeli obserwatorom spodoba się fragment, będą bardziej chętni do kupna całego kursu lub książki. Dodatkowo będą bardziej pewni, że nie kupują kota w worku.
17. Newsletter sam w sobie
Jeżeli bardzo się postaramy i sam nasz newsletter będzie dawał wartość nowym osobom, nie musimy dodawać nic więcej. Wystarczy jedynie dać informację o tym, że oferujemy świetny i przydatny newsletter dla swoich obserwatorów.
18. Lekcja kursu online
Tak jak wcześniej wspomniałam, dobrym pomysłem na prezent za zapis do newslettera jest udostępnienie próbki naszego materiału płatnego.
19. Wyzwanie
Możemy je przeprowadzić na żywo lub umieścić je w naszym sklepie. Wyzwania polega na podjęciu jakiegoś działania wspólnie. Często przydatnym narzędziem dla wyzwań może być wspomniany wcześniej kalendarz lub dostęp do grupy.
20. Wszystko, co sobie wymarzysz
Mam nadzieję, że znajdziesz inspirację wśród wymienionych powyżej pomysłach na prezent za zapis do newslettera. Nie wyczerpałam oczywiście wszystkich możliwych upominków, możesz jeszcze sam wymyślić całe mnóstwo innych. Polecam kierowanie się trzema zasadami przy wymyślaniu takich prezentów.
Po pierwsze, podczas wymyślania, zadaj sobie pytanie – jakie jest największy problem mojego klienta idealnego? Następnie postaraj się, aby ten prezent rozwiązywał właśnie ten problem.
Po drugie, jeżeli na bolączki naszej grupy docelowej już znaleźliśmy rozwiązanie, możesz odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytanie w naszej dziedzinie.
Po trzecie pamiętaj, aby prezent za zapis był krótki, przydatny i łatwy do wdrożenia. Jestem pewna, że po przeczytaniu tego artykułu stworzysz niesamowity prezent dla swoich obserwujących.
Przeczytaj również: Newsletter dla początkujących | Mailerlite