Pomysł na biznes to jedna z pierwszych przeszkód na jaką trafiają potencjalni przedsiębiorcy. Przyjrzymy się dzisiaj temu jak znaleźć pomysł na swój biznes, ale kieruję to głównie do osób, które chcą działać w Internecie. Jeżeli chcesz założyć własną firmę, ale jeszcze nie wiesz co dokładnie chcesz robić, nie martw się, zaraz sobie z tym poradzimy.
Często zdarza się tak, że gdy mamy już jakiś ogólny pomysł na to, czym nasza firma mogłaby się zajmować, ale nie przemawia on do nas w pełni. Nie jest to nic dziwnego i nie ma sensu inwestować swojego czasu i energii w pomysł, do którego nie jesteśmy przekonani.
Zdarzają się też sytuacje, gdy mamy jakiś pomysł on już zrealizowany na rynku, więc rezygnujemy z niego. Oczywiście sytuacje przesycenia rynku się zdarzają, ale nie jest to częste zjawisko. Pomysł, na który ktoś inny wpadł już wcześniej można zrealizować, ponieważ to Twój styl i Twoja osobowość nadają mu wyjątkowości. Dwa biznesy, u podstaw których stoją te same pomysły i tak będą się od siebie różniły, ponieważ każdy z nas tworzy swoją firmę inaczej. Spójrzcie na przykład ile jest sieci supermarketów lub osób zajmujących się fitnessem.
Kompletny brak pomysłu na biznes
Oczywiście może być też tak, że kompletnie nie mamy pomysłu na naszą firmę. Jest parę rzeczy, które możemy w tej kwestii zrobić.
Po pierwsze, jeżeli pracujemy na etacie, warto zastanowić się, czy nie moglibyśmy wykonywać podobnych zadań i świadczyć takich usług w naszej (przyszłej) firmie. Oczywiście prowadząc biznes możemy sobie pozwolić na większą kreatywność i fantazję niż w pracy etatowej. Możemy więc zająć się tworzeniem naszego biznesu, który oparty jest na tym samym co już znamy, w naszym wolnym czasie.
Kolejne działanie jakie warto podjąć, to zastanowienie się, jakie czynności sprawiają nam przyjemność podczas wykonywania. Z pewnością masz takie zajęcie, przez które czas płynie szybciej. Zastanów się jak możesz przenieść to w realia własnej firmy. Podążając tym tropem, łatwiej będzie Ci przetrwać trudne momenty w prowadzeniu i budowaniu swojego biznesu.
Inspiracja może do nas przyjść z otoczenia, wystarczy się dobrze wsłuchać. Zastanów się, o pomoc w jakiej kwestii często zwracają się do Ciebie Twoi przyjaciele i najbliżsi. Ludzie proszę Cię o pomoc w danej sprawie bo wiedzą, że się na tym znasz i jesteś w tym dobra. Dla mnie na przykład, są to różne rzeczy związane z obsługą komputera czy programów. Dlatego też, na moim kanale YouTube znajdziesz różne poradniki dotyczące obsługi programów.
Zarabianie na swojej pasji = niskie koszty
Opierając swój biznes na tym co lubisz robić i w czym czujesz się dobra, najprawdopodniej założenie firmy nie będzie Cię kosztowało majątku. Firma, która pozwoli Ci zarabiać na dzieleniu się swoją wiedzą lub talentem, nie wymaga od nas najczęściej wielkiego wkładu finansowego.
Zanim zaczniemy naszą przygodę z własnym biznesem, możemy sprawdzić czy dany pomysł nam się podoba. Wystarczy, że wykonasz parę zleceń dla klientów, robiąc to, co uważasz, że chcesz robić. Sama tak zrobiłam pracując jako wirtualna asystentka. Po 2 latach prowadzenia działalności i pracy z klientami wiem, jakie zadania niesprawianą mi problemu, a nawet są przyjemne, a jakich nie znoszę i odkładam na później.
Wiele gotowych pomysłów na biznes znajdziesz w Internecie, ale pamiętaj, aby nie wpaść w pułapkę. Twoi firma musi być oparta na Twoich mocnych stronach, które niekoniecznie są takie same jak twórcy pomysłu z Internetu. Sama co roku publikuję listę pomysłów na biznes w danym roku. Jest to dobre miejsce startowe w poszukiwaniu swojego pomysłu i świetne źródło inspiracji, któremu możesz nadać osobisty charakter.
Daj sobie czas
Nasz idealny pomysł może nie przyjść do nas w ciągu jednego dnia czy nawet tygodnia. Warto w pełni przemyśleć wszystkie aspekty i wybrać to co według nas jest najlepsze. Pamiętaj, to Ty masz wiedzieć czy dany pomysł jest dobry, nie zmieniaj go za każdym razem, gdy ktoś z Twojego otoczenia powie Ci, że nie jest.
Czasami zdarza się tak, że pomysł na biznes rodzi się z osobistego przeżycia. Zrozumienie innych osób, które znalazły się w podobnej do naszej sytuacji i chęć pomocy im, może okazać się świetnym pomysłem.
Niezaspokojone potrzeby również stają się często fundamentami biznesu. Czy spotkałaś się z sytuacją, gdy rynek nie ma odpowiedzi na Twoje potrzeby? Prawdopobnie nie jesteś jedyną osobą, która zetknęła się tym problemem. Zastanów się, jak sama odpowiedziałabyś na ten problem i to może tchnąć życie w Twój biznes.
Nisza
Określenie, które pewnie już nie raz słyszałaś to znalezienie swojej niszy. Rzeczywiście, poprawia to naszą sytuacje, zwłaszcza na początku. Im węższa nasza grupa docelowa na początku, tym łatwiej będzie nam poznać naszego idealnego klienta. Gdy już zainteresujemy ludzi w danej niszy, będziemy mogli się łatwością rozrastać.
Przykładem może być dietetyka. Powiedzmy, że chcesz się zająć tym tematem. Ale ogólnie bycie dietetykiem to zbyt ogólne stwierdzenie. Powiedzmy, że zajmujesz się dietetyką skierowaną do osób, które chcą schudnąć. Pójdźmy dalej, jesteś dietetykiem, mówiącym do osób, które chcą schudnąć przy pomocy diety wegańskiej. Ostatnim krokiem doprecyzowania może być, diety dla mam, które są wegankami, które chcą schudnąć. W ten sposób stworzyliśmy sobie własną niszę. Wraz z wzrostem naszej widowni, możemy poszerzyć naszą tematykę. Spójrz na moją firmę – Kobiecy Biznes Online. Swoje działania kieruję do kobiet, które chcą zacząć przygodę z własną działalnością w Internecie, ale są w tym temacie początkujące.
Poznanie swojego idealnego klienta i swoich odbiorców, pomoże Ci w łatwy sposób do nich trafić. Przykładowo, gdy dokładnie określimy, do kogo chcemy trafić, łatwiej będzie nam znaleźć takie osoby na Instagramie za pomocą odpowiednich hashtagów.
Jest to kluczowe zwłaszcza na początku, później możemy podeprzeć się statystykami dotyczącymi tego kto faktycznie nas obserwuje. Pozyskane dane mogą potwierdzić nasze przewidywania lub się od nich różnić, warto wtedy skorygować naszą definicję grupy docelowej.
Dlaczego właśnie ten pomysł?
Ostatnią rzeczą, o której chcę wspomnieć, to odpowiedzenie sobie na pytanie ‚dlaczego?’. Dlaczego właściwie chcesz zacząć prowadzić własną firmę. Oczywiste jest, że firmy zakłada się żeby zarabiać pieniądze. Ale pieniądze nie mogą być Twoją jedyną motywacją, bo jest ona zbyt słaba. Prędzej czy później, pracując tylko dla pieniędzy, wypalisz się i odejdziesz od swojego pomysłu, poddasz się. Misja to podstawa. To ona pozwoli Ci przetrwać ciężkie chwile i prowadzić swój biznes przez lata. Gdy za Twoją firmą będzie stała konkretna firma i cel, łatwiej będzie Ci wstawać z łóżka i może jednak stwierdzisz, że poniedziałki nie są takie złe.
Moją misją, jest pokazanie że praca na etat nie jest jedyną drogą, że praca z domu to też, prawdziwa praca oraz że do osiągnięcia własnych biznesowych marzeń wystarczy komputer z internetem i głowa pełna pomysłów.