Wpadłeś na genialny pomysł na swój biznes online, ale nie wiesz od czego zacząć jego realizację? A może dopiero szukasz pomysłu na swoją firmę, masz dość pracy na etacie i chcesz zacząć działać na własny rachunek? Jeżeli szukałeś miejsca, w którym dowiesz się jak zacząć biznes online w 2021 roku, trafiłeś idealnie.

Biznes Online Krok po kroku

Chętnie Ci w tym pomogę. Poniżej znajdziesz cały, dokładnie rozpisany plan założenia biznesu online opartego na dzieleniu się wiedzą i sprzedaży konsultacji indywidualnych, usług, ebooków, kursów online, stron membership. Jednym słowem zarabianiu na Twoje pasji i wiedzy wyłącznie przez Internet.

UWAGA! Narzędzia zawarte w tym planie są w większości DARMOWE!

Kim jestem

Pewnie zadajesz sobie pytanie kim ja w ogóle jestem żeby o tym mówić? I co ja tam mogę wiedzieć? Na samym początku mojej działalności miałam zero środków na inwestycję, zero wiedzy na temat biznesu, stron internetowych, mediów społecznościowych. Jedyna rzecz jaką miałam to chęci i determinacja. To wystarczyło mi, i wierzę, że Tobie także wystarczy.

Z jedną różnicą. Tutaj znajdziesz wszytko co jest potrzebne do zbudowania biznesu online w jednym miejscu, a więc nie stracisz czasu na wyszukiwanie wszystkich informacji w Internecie.

Trzymam za Ciebie kciuki! A teraz przejdźmy do działania bo bez niego nawet najlepszy pomysł nie wypali.

Nie mam pomysłu na biznes! Jak go znaleźć?

[Jeśli masz pomysł na biznes, przejdź do kolejnego punku]

Często zdarza się tak, że wiemy, że chcemy pracować przez Internet, podoba nam się wizja pracy w dresie, brak dojazdu do biura w ponure dni i praca na własnych warunkach. Jednak nie wiemy do końca co właściwie chcemy robić.

Jak wiadomo wszystko ma swoje jasne i ciemne strony. Z domu pracuje już od 3 lat, moje przemyślenia na temat pracy w domu znajdziesz tutaj – Wady i zalety pracy z domu

Każdy z pomysłów wydaje być się po prostu zły albo oklepany, a co gorsze „już ktoś na to wpadł”. Wydaje mi się jednak, że żaden pomysł na biznes nie jest z góry zły. Ważniejsze jest jego wykonanie, ale jeśli już na początkowym etapie w niego nie wierzymy – to nie ma co zaprzątać sobie nim głowy. Jak znaleźć pomysł na biznes? Jak zrobić z niego niszę?

Kolejna sprawa to są pomysły już zrealizowane. Czyli stwierdzamy, że chcemy coś robić ale już jest konkurencja w tym obszarze. Konkurencja to nic złego, nie jest przecież tak, że jest jeden sklep spożywczy na świecie, czy jedna trenerka fitness. W Internecie jest całe mnóstwo ludzi, którzy chcą skorzystać z Twoich usług, gwarantuję Ci.

To co dla jednych jest wartościowe i przydatne, dla innych wcale takie nie jest. Niektórzy lubią osoby spokojne, a niektórzy bardziej ekspresyjne. To co będzie wyróżniało Ciebie od konkurencji to przede wszystkim TY! To Ty będziesz twarzą swojej marki, a co najważniejsze będziesz jej sercem i to właśnie o Ciebie będzie chodziło Twoim obserwatorom.

Sprawdzenie konkurencji jest bardzo ważne. Nie chodzi tutaj o poznanie „przeciwnika”. Na początkowych etapach tworzenia naszej firmy możemy się wiele nauczyć i zobaczyć, czy nasze zajęcie jest niszowe. Wejdź na strony swojej konkurencji i zapisz co Ci się w tej stronie podoba, a co uważasz, że warto by było zmienić i czego nie chciałabyś mieć w swoim biznesie.

Skąd wziąć pomysł na biznes w 2021?

Powiedzmy jednak, że kompletnie nie masz pojęcia co chcesz robić. Tutaj warto zastanowić się przede wszystkim w czym jesteś dobry? Co lubisz robić? Co Cię pasjonuje? Przy jakich zadaniach tracisz poczucie czasu i czujesz ten przyjemny dreszczyk emocji?

Jeśli nadal nie masz pojęcia, co to może być to zastanów się, o co najczęściej pytają Cię lub proszą osoby Tobie bliskie. A może to coś co wykonujesz w swojej aktualnej pracy na etat?

Weź kartkę i długopis, odłóż telefon i komputer na bok i po prostu zacznij pisać! Zrób burzę mózgów sam ze sobą. W ten sposób znajdziesz kilka pierwszych pomysłów.

Często pomysły na biznes rodzą się z naszych porażek lub trudnych w życiu chwilach. Z czegoś co nas do głębi dotknęło i chcemy to w świecie zmienić. Staje się to naszą misją życiową lub po prostu nagle czujemy, że to właśnie to. Oczywiście nikomu nie życzę takich chwil ale możesz zastanowić się, czy Ciebie coś tak do głębi nie poruszyło, że chciałeś to zmienić w świecie.

Moja historia

Dokładnie tak było w moim przypadku. Chodziłam sobie grzecznie do pracy na etat, tak jak „powinno być”. Starałam się, byłam bardzo dobra w tym co robiłam, miałam świetne wyniki sprzedażowe. Byłam z siebie bardzo zadowolona. Rozejrzałam się w ogół i stwierdziłam, że na dobra na moim szczeblu nie ma w tym momencie z lepszymi wynikami, więc raczej przy najbliższej okazji dostanę awans. Bardzo chciałam go dostać. Przy najbliższej okazji nie otrzymałam awansu, dostała go osoba z gorszymi wynikami. Dopytałam wiec co się stało, może jednak nie byłam tak dobra. Okazało się, że byłam dobra, ale nie zgadzała się jedna rzecz. Mój wiek. W tym momencie miałam 23 lata. Sytuacja wywarła na mnie wielki wpływ i zabolała mnie do szpiku kości, bo poświęcałam się tej pracy bez reszty, robiąc nadgodziny. Tego dnia stwierdziłam, że opuszczam to miejsce. I nigdy nie wróciłam do pracy na etacie.

To co we mnie zostało, to przekonanie, że nie nadaje się i nie chce pracować na etacie. Podporządkowywać się, oddawać komuś mój czas, a potem dostawać jedno wielkie nic. Wiedziałam wtedy, że takich osób jak ja musi być więcej. Nie każdy musi iść tą „utartą” ścieżką pracy na etacie. Wtedy zaczęłam działać na własną rękę, pracując jako Wirtualna Asystentka i nabierając wprawy. A teraz wracam z moim pomysłem.

Jeśli chce się dowiedzieć więcej, zajrzyj do pierwszego odcinka mojego podcastu: #1: Moja historia, kim jestem, o czym będzie podcast

Szansa na rynku

Kolejna sytuacja, w której możesz znaleźć swój pomysł na biznes to dzień w którym zobaczysz, że czegoś brakuje na rynku. Biznesów, które powstały w ten sposób jest całe mnóstwo i często osiągają bardzo duże sukcesy! Zastanów się więc, czy nie trafiłaś może ostatnio na coś takiego, czego Ci brakowało w Internecie.

Dlaczego chcesz to robić?

Zanim przejdziesz do realizacji swojego biznesu warto określić cel i misję swojego biznesu. Będzie to przydatne nie tylko dla Twoich klientów, ale przede wszystkim dla Ciebie. Jeżeli cel i misja Twojej firmy będą pokrywać się z Twoimi osobistymi przekonaniami i wartościami unikniesz poczucia wypalenia i chętniej będziesz działać. Określenie tych dwóch rzeczy ułatwi Ci również precyzyjne określenie grupy docelowej, do której będzie trafiać Twoja firma. Aby dowiedzieć się więcej, zajrzyj tutaj – Cel i misja biznesu

Na czym będzie zarabiać Twój biznes online?

Niezależnie od tego ile pasji i serca włożysz w swoją firmę, ona musi zarabiać. Taki jest cały sens zakładania firm. Przychód jest właśnie tym, co odróżnia firmę od hobby. Musisz zastanowić się w jaki sposób zmonetynować swoją wiedzę i jaki model biznesowy pasuje Ci najbardziej. Wszystko na ten temat omawiam tutaj – #18: Na czym będziesz zarabiać i podejście do pieniędzy w biznesie online

Grupa docelowa

Nie ma co przechodzić do tworzenia strony internetowej, wybierania logo i kolorów, jeśli nie masz określonej grupy docelowej. Piękna strona internetowa nie sprawi, że nagle klienci zaczną się sami do Ciebie zgłaszać. Musisz wiedzieć do kogo mówisz, co chcesz tym osobom przekazać, a najlepiej zapytać ich czego dokładnie potrzebują. Więcej o grupie docelowej mówiłam tutaj.

Sprawy formalne

Wchodzenie w nowy, nieznany nam świat biznesu online nie jest łatwe. A rozpoczęcie swojej działalności równa się z ogromem pracy jaki musimy w naszą firmę włożyć. Odpowiedz sobie na pytanie czy jesteś na sto procent gotowa? Jeśli poczujesz, że coś Cię powstrzymuje i nie do końca dobrze czujesz się z danym pomysłem wróć parę kroków i ponownie przemyśl swoje pomysły na biznes. Ale jeśli jesteś już gotowy, to nie ma na co czekać. Czas zabrać się do pracy. Do dzieła!

Wiele osób wzbrania się przed założeniem własnej firmy, ponieważ myślą, że taki krok wymaga ogromnego wkładu finansowego. Biznes online nie jest darmowy, ale wymagany wkład jest naprawdę niewielki. Więcej na ten temat – #19: Ile potrzeba pieniędzy, żeby założyć biznes online

Niezbędne składniki biznesu online

Gdy już jesteś zdecydowany, wiesz jak Twoja firma będzie zarabiać i ile pieniędzy musisz zainwestować w jej rozwój, warto jakoś ten projekt nazwać. Wybierz nazwę swojej firmy. Gdy już to zrobisz będziesz potrzebować dwóch rzeczy, które są niezbędne w każdym współczesnym biznesie. Te dwie rzeczy to domena i hosting. Gdy już uporasz się z tymi wszystkimi rzeczami, najprawdopodobniej będziesz chciał, aby Twoja firma posiadała własne logo, dzięki którym klienci łatwiej będą mogli ją rozpoznać. Wszystko o tworzeniu logo i kolorów własnej marki znajdziesz tutaj:
stwórz logo
wybierz kolory własnej marki

Najmniej przyjemna jest część związana z przepisami, formami działalności i całą papierologią z jaką trzeba się uporać w celu założenia własnej działalności. Na szczęście trafiłeś na ten właśnie poradnik, w którym przedstawię Ci najpopularniejsze formy prowadzenia działalności. Najbardziej korzystne formy, dla osób prowadzących własny biznes online to:
– działalność nierejestrowana (Działalność nierejestrowana – jak zacząć?)
– inkubator przedsiębiorczości (Inkubatory przedsiębiorczości)
– jednoosobowa działalność gospodarcza (https://youtu.be/BeydPIc60SY)
– spółka

Przejrzyj zamieszczone powyżej materiały i zdecyduj, która z form prowadzenia działalności wydaje się być odpowiednia dla Twojej firmy.

Strona internetowa

Osobiście zalecam założenie strony internetowej za pomocą platformy WordPress. Nie jest to oczywiście jedyne słuszne rozwiązanie, ale mogę je z czystym sumieniem polecić, gdyż sama go używam. Możesz również skorzystać z innych usług do łatwego tworzenia stron takimi jak SquareSpace, natomiast wiąże się to z dodatkowymi, miesięcznymi kosztami.

Dalsze kroki będą dotyczyć prowadzenia strony za pomocą platformy WordPress. Zainstaluj WordPress na swoim hostingu – często możemy zrobić to już podczas zakupu usługi. Jeśli nie dokonaliśmy tego wtedy, musimy skontaktować się z hostingodawcą i zapytać czy jest jakaś droga na skróty do instalacji. Jeśli nie ma takiej możliwości, możesz zainstalować moduł ręcznie, lecz jest to rzadkość.

UnderConstruction

Gdy już będziesz mógł pracować nad budowanie własnej strony, polecam na początku zainstalować i uruchomić wtyczkę UnderConstruction, aby ewentualni goście nie widzieli nieskończonego produktu. Jak posługiwać się tą wtyczką wyjaśniam tutaj.

Wybierz motyw

Największy wpływ na wygląd naszej strony internetowej ma wybrany przez motyw strony. Na początku możemy korzystać z darmowych motywów, jednak aby nasza strona wyglądała profesjonalnie, potrzebny nam będzie motyw płatny. Jak wybrać płatny motyw WordPress i na co zwrócić uwagę tłumaczę w tym artykule, a jak taki motyw zainstalować na własnej stronie wyjaśniam w tym filmie.

Ja używam motywu DIVI, zarówno na tej stronie jak i na stronach moich klientów.

Wtyczki WordPress

Motywy zmieniają warstwę wizualną naszej witryny, ale to wtyczki pozwalają nam na zwiększenie funkcjonalności. WordPressowych wtyczek jest całe mnóstwo i aby w pełni wykorzystać możliwości tej platformy, będziesz musiał nauczyć się korzystania z wtyczek, które będą dla Ciebie przydatne. Więcej o wtyczkach – Wtyczka WordPress. Czym jest, instalacja, jak jej używać?

Podstawowe wtyczki jakie polecam zainstalować to:
– Yoast SEO (Podstawy pozycjonowania – wtyczka Yoast SEO)
– WP Super Cache
– EWWW Image Optimizer
– Backup and Staging by WP Time Capsule

Wszelkie ustawienia na stronie są często zależne od tego, jakiego motywu i wtyczek używamy, dlatego nie będę omawiała po kolei każdej z nich. Jeżeli masz problem z korzystaniem z jakiejś wtyczki, przejrzyj Internet oraz dokumentację dołączaną do niej.

Niezależnie od tego, jakie wtyczki i motywy wybierzemy, są elementy stałe, które powinny występować na każdej stronie internetowej. Na co warto zwrócić uwagę tworząc swoją stronę internetową – elementy niezbędne na stronie internetowej.

Nie chcesz samodzielnie stawiać strony internetowej? Napisz do mnie, chętnie pomogę: pytania@adakinowska.pl

Newsletter

Moim zdaniem, posiadanie newsletter’a jest niesamowicie ważne i powinno być obowiązkowe! Nie powinniśmy polegać tylko na mediach społecznościowych. Nie mówiąc już o tym, jaką moc sprzedażowa ma mail z ofertą wysłaną bezpośrednio do naszego klienta.

Osobiście używam aplikacji MailerLite zarówno na stronie własnej jak i moich klientów. Jest ona całkiem prosta i intuicyjna, więc jej opanowanie nie powinno zająć Ci zbyt wiele czasu. Wszystkie rzeczy związane z newsletterem znajdziesz poniżej:
Newsletter dla początkujących | Mailerlite
– Kiedy wysyłać newsletter: https://youtu.be/-bSzz9_9sLY
– Przygotuj prezent za zapis do newslettera: https://youtu.be/91n9U8JrXMw

Google Analytics

Innym potężnym i przydatnym narzędziem, które pozwoli Ci badać ruch na stronie jest Google Analytics. Za pomocą tej aplikacji możemy zbierać informację na temat odwiedzających naszą stronę i nanosić ewentualne poprawki. Podłączenie Google Analytics: https://youtu.be/w-C1lM1oNo8 Podłączenie Google Search Console: https://youtu.be/TcWDObtyW_0

Zostawiam tutaj jeszcze jeden materiał, który może się przydać na początku przygody z biznesem online – jak pozyskiwać nowych subskrybentów.

Content marketing

Dzielenie się wiedzą jest jedną z najskuteczniejszych metod zdobywania obserwatorów i klientów!

To tyczy się nie tylko tych z Was, którzy chcą zarobić na produktach elektronicznych, ale także tych, którzy chcą oferować swoje usługi.

Na początku nie mamy portfolio. Zamiast pracować za darmo, po prostu pokaż co potrafisz w jednym z poniższych miejsc:

Media społecznościowe

Media społecznościowe są wszechobecne i podejrzewam, że sam z pewnością masz konto przynajmniej na kilku platformach. Social media to ogromny rynek reklamowy, ale nie tylko. To właśnie tam możemy poznać naszego klienta idealnego i zrozumieć naszą grupę docelową. Na tych platformach również warto jest zbudować społeczność, nie tylko da to nam platformę do dzielenia się swoją wiedzą, ale również zapewni nam dopływ do potencjalnych klientów. Przedstawię Ci teraz niezbędne materiały, abyś mógł rozpocząć działanie na najpopularniejszych platformach.

Facebook

Instagram

Nieocenionym narzędziem w prowadzeniu kont na mediach społecznościowych i tworzeniu tam content jest Canva. To darmowa platforma, która pozwoli Ci nie tylko tworzyć grafiki ale też tworzyć krótkie filmy i animacje. Canva instrukcja obsługi

Na zakończenie

Mam nadzieję, że ten poradnik okazał się dla Ciebie przydatny i już niedługo będziesz swoim własnym szefem. Pamiętaj, że najtrudniejszym krokiem jest zacząć działać. Z Wszystkimi zadania związanymi z zakładaniem firmy z pewnością poradzisz sobie z łatwością, zwłaszcza, że zawsze możesz tutaj wrócić i rozwiać wszystkie niejasności.

Potrzebujesz pomocy w wykonaniu tych wszystkich zadań i stworzeniu indywidualnego planu działania? Chętnie pomogę! Napisz do mnie na pytania@adakinowska.pl