Najpierw ustalamy, czym nasza firma będzie się zajmować. Następnie musimy dowiedzieć się do kogo będziemy tymi działaniami trafiać. Tutaj pojawia się pojęcia grupy docelowej, które zapewne już nieraz słyszałaś. Mniej znanym określeniem jest klient idealny, ale ma ono zbliżone znaczenie do grupy docelowej.


Dlaczego poznanie naszej grupy docelowej jest takie ważne?

Gdy wystarczająco zawęzimy swoją grupę odbiorców, będziemy mogli lepiej ich zrozumieć i lepiej im służyć. Nie musisz się martwić tym, że zbytnie zawężenie sprawi, że będziesz trafiać jedynie do garstki osób. Nawet jeżeli będzie to niewielka grupa, to będzie to dla nas duża szansa rozwoju. Najpierw w pełni oddajemy się węższemu gronu osób, a następnie możemy naszą działalność rozwijać o kolejne grupy. Dodatkowo przy małej grupie docelowej, łatwiej będzie nam się dowiedzieć w jaki sposób takich ludzi znaleźć.


Jeżeli mamy jakąś misję, którą się kierujemy, a zakładając firmę powinniśmy ją mieć. Łatwiej będzie nam ją przekazać osobom, które według nas tą misję zrozumieją i docenią.


Często wydaje nam się, że aby zarabiać potrzebujemy w naszym biznesie online ogromnej widowni i tysięcy obserwujących. Duży sukces osiągniemy stosunkowo niewielką liczbą oddanych odbiorców, którzy zaangażują się w naszą misję. Chętniej sięgną do płatnych materiałów, jakie dla nich przygotujemy. Mała grupa odbiorców tworzy dla nas również margines błędu, okazję do swoistego treningu i wyciągnięcia lekcji, zanim zaczniemy docierać do szerszej publiczność.

Sprecyzowanie naszej grupy docelowej ułatwi nam również znalezienie tych osób w Internecie

Będziemy wiedzieć co jest dla nich ważne, czym się interesują. Dzięki temu sprawdzimy pod jakimi hashtagami na Instagramie będziemy w stanie ich znaleźć. Tę wiedzę możemy wykorzystać już na etapie szukania klientów.

Gdy wiemy, że nasza grupa docelowa interesuje się na przykład ogrodnictwem, to znajdujemy odpowiedni hashtag z tym związany. Zaczynamy go obserwować i sprawdzamy co się na nim dzieje. Polecam również dołączenie się do dyskusji i komentowanie związanych z daną tematyką postów. Postaraj się wnieść jaką merytoryczną lub nową wiedzę do tej przestrzeni.

Dzieląc się swoją wiedzą, z pewnością Twoi potencjalni odbiorcy Cię zauważą. Tak samo możemy działać na innych platformach. Dołącz do grupy tematycznej na Facebooku i sprawdź jakie tematy są tam poruszane, kim są grupowicze i jakim językiem się posługują. Zajmuje to sporo czasu, nie jest to droga na skróty, ale warto zainwestować swój czas i energię aby jak najlepiej poznać osoby, dla których chcemy tworzyć nasze treści.

Właśnie dopasowanie treści jest jednym z największych atutów jakie możemy u siebie stworzyć, przeprowadzając taki dokładny research jaki opisałam wyżej. Przykładając się do tego zadania, Twoi obserwujący będą myśleli ‚ona czyta mi w myślach. ,Właśnie odpowiedzi na ten problem szukałam’.


W poszukiwaniu kolejnych faktów o naszym kliencie idealnym, możesz również zajrzeć do innych twórców, którzy trafiają do tej samej grupy. Pamiętaj, aby nie kopiować i nie skupiać się na samej treści innych twórców. Skup się na pytaniach i opiniach jakie znajdziesz w komentarzach.

Zrób research.


Listę problemów danej grupy możemy przeanalizować i spróbować znaleźć rozwiązanie. Takie rozwiązania problemów możemy w łatwy sposób spiąć i przygotować płatny kurs.
Jasne określenie naszej grupy docelowej ułatwi Ci również pracę i wyobrażenie sobie osób, do których mówisz. Będziesz wiedziała, że nie musisz zadowolić całego świata tworzonymi treściami. Dzięki temu możemy być bardziej sobą i obniżyć nieco poziom presji jaką czujemy.


Aby przełamać lody z naszą grupą docelową zastanów się jaki jest najczęstszy lub największy problem jaki udało Ci się znaleźć. Znajdź rozwiązanie tego problemu i udostępnij je, w sposób bezpłatny lub za opłatą. Wywoła to uczucia zaufania i chęć obserwowania Twoich dalszych poczynań. Następnym razem gdy Twój idealny klient zobaczy Cię w Internecie pomyśli ‚to ta dziewczyna, która pomogła mi z moim problemem. Ciekawe czego jeszcze mogę się od niej dowiedzieć’.

Wszystkie opisane tutaj zadania są przydatne nie tylko przy tworzeniu naszej firmy od podstaw.