Instagram jest bardzo przydatnym narzędziem przy prowadzeniu biznesu online. Pozwala nam na dzielenie się wiedzą na popularnej platformie i trafianiu do kolejnych, nowych odbiorców. Pierwszą rzeczą, jaką musimy zrobić to stworzyć własny profil na Instagramie. Pokażę Ci, jak stworzyć profil biznesowy na tej platformie i jak go połączyć z naszym kontem na Facebook, czyli Instagram dla początkujących.

Tworzenie konta biznesowego

Przede wszystkim polecam używać aplikacji na smartfonie, ponieważ wersja przeglądarkowa nie wygląda najlepiej i mało osób z niej korzysta. Dlatego pierwszym krokiem jest pobranie aplikacji na nasze urządzenie.

Po uruchumieniu aplikacji zostajemy poproszeni o podanie naszej nazwy użytkownika. Musi ona być bez spacji i możemy ją później zmienić, ale najlepiej na początku się zastanowić i wybrać nazwę, która zostanie z nami na dłużej.

Następnie zostaniemy poproszeni o podanie swojego numeru telefonu lub adresu email. Na koniec tworzymy własne hasło, dające nam dostęp do naszego konta. Po wprowadzeniu tych danych, mamy kilka opcji, w tym między innymi dodanie naszego zdjęcia profilowego. Możemy oczywiście dodać nasze zdjęcie później i pominąć też inne kroki. 

Jak ustawić nasz profil na Instagramie jako profil firmowy?

Musimy udać się na stronę naszego profilu, a następnie kliknąć w ikonę trzech kresek w prawym górnym rogu ekranu. Następnie wybieramy opcję Ustawienia, a następnie wchodzimy do zakładki konto. Na samym dole listy, znajdziemy przycisk ‘Przejdź na konto profesjonalne’.  Zostaniemy poproszeni o wybranie kategorii naszego biznesu oraz zaznaczenie czy jesteśmy twórcą czy firmą. Tutaj również mamy możliwość połączenia naszego konta firmowego z kontem na Facebook.

Dalej mamy możliwość uzupełnienia danych naszej firmy. Tutaj też wybieramy nazwę naszego profilu biznesowego, która może już zawierać spacje. Możemy też dodać tutaj link do naszej strony internetowej. Jest to jedyne miejsce, gdzie możemy zamieścić aktywny link na naszej stronie. Dlatego też, jeśli chcielibyśmy, aby nasi odbiorcy mieli szybki dostęp do naszych innych profili i produktów, warto stworzyć drzewo linków, czyli jeden aktywny link, który prowadzi do wielu miejsc.

Biogram to miejsce, w którym wpisujemy informacje o nas. Pole to ma ograniczone możliwości, dlatego polecam najpierw stworzyć opis w notatniku w telefonie, a nastepnie przekleić go do naszego biogramu. Gdy już uzupełnimy wszystkie pola, nasz profil jest gotowy do publikacji. Aby zakończyć ten proces wystarczy kliknąć przycisk “gotowe” w prawym górnym rogu. 

Po zakończeniu tworzenia naszego profilu biznesowego, czas nauczyć się nawigowania po Instagramie. Na dole znajdują się różne ikony, kierujące nas do różnych sekcji.

Nawigacja

Ikona domku w lewym dolnym rogu prowadzi nas na stronę główną. Tam znajdziemy posty i relacje innych użytkowników, których obserwujemy. 

Ikona lupy przenosi nas do strony, na której możemy przeglądać posty osób, których nie obserwujemy oraz wyszukać konkretnego użytkownika lub profil.

Ikona z plusem znajdująca się na środku, przenosi nas do trybu dodawania nowego posta.

Pod ikoną serduszka znajdziemy nasze powiadomienia, komentarze pod naszymi postami i polubienia innych użytkowników. 

Ostatnia ikona, w prawym dolnym rogu, przenosi nas na stronę naszego profilu. 

Będąc na stronie głównej w lewym górnym rogu mamy możliwość dodania instastory, czyli postu dostępnego jedynie przez 24 godziny. Z prawej strony znajdziemy dostęp do naszych wiadomości prywatnych, oznaczonych ikoną papierowego samolociku. Teraz mamy już konto i wiemy jak nawigować po aplikacji, możemy więc przejść do dalszej części Instagram dla początkujących.

Co daje łączyć konta Facebook i Instagram?

Po pierwsze, połączenie tych dwóch kont pozwoli nam publikować posty z Instagrama na Facebook’u. Po drugie, po połączeniu możemy planować nasze posty na Instagramie za pomocą profilu Facebook na naszym komputerze. Możemy zaplanować również ukazywania się naszych filmów IGTV. Tworząc posty za pomocą Facebook’a mamy możliwość dodania podziału wierszu i emotikon, więc nasze opisy będą ładniejsze i dokładnie takie, jakie chcemy.

Pisanie na klawiaturze komputerowej również zmniejsza możliwość pojawienia się literówki w naszych postach. Po połączeniu kont, możemy też odpowiadać na wiadomości prywatne z Instagrama, za pomocą naszego konta Facebook, co ułatwia zarządzanie tymi wiadomościami. 

Jak dokonać połączenia kont?

Na początku musimy przejść na swoją stronę na Facebook’u. Przechodzimy do ustawień strony, a następnie z listy po lewej stronie klikamy w zakładkę Instagram. Wybieramy przycisk “Połącz konto” i zostaniemy poproszeni o podanie danych logowania dla konto, z którym chcemy się połączyć.

Na koniec pojawia się pytanie czy chcemy zapisać nasze dane logowania i tyle. Możemy teraz wrócić na naszą stronę i przejść do wiadomości. Powinniśmy mieć możliwość odczytywania zarówno wiadomości z Facebook’a jak i Instagrama. Poniżej znajdziemy też komentarze pod naszymi postami z obu portali. 

Gdzie odbywa się planowanie postów?

Przechodzimy na nasz fanpage i klikamy w zakładkę “Narzędzia do publikowania”, stamtąd wchodzimy do Creator Studio. Na górze strony mamy możliwość przełączania się między tworzeniem na Facebook lub Instagram. Za pomocą Creator Studio możemy tworzyć posty oraz filmy InstagramTV, nie mamy jedynie możliwości dodawania relacji (instastory). Przy tworzeniu mamy możliwość publikacji, zaplanowania posta oraz zapisania wersji roboczej.

Jak zabezpieczyć swoje konto na Instagramie?

Warto jest zadbać o bezpieczeństwo naszego konto i zabezpieczyć je przed ewentualnymi zagrożeniami, ze strony osób trzecich. Po pierwsze warto często zmieniać swoje hasło. Warto, abyśmy nie mieli też tego samego hasła do wszystkich platform czy skrzynek pocztowych.

Na Instagramie mamy też możliwość ustawienia uwierzytelniania dwupoziomowego, co znaczy, że każde logowanie musi autoryzować przez podanie kodu z wiadomości SMS. Przy ustalaniu hasła postaraj się żeby nie było ono oczywiste (Admin1234) ani nie zawierało Twoich publicznych danych (np. daty urodzenia).

Hasztagi

Sama nie jestem ekspertem w dziedzinie Instagrama, ale prowadzę na tej platformie swój profil i z moich obserwacji wynika, że dodawanie odpowiednich hasztagów pod swoimi postami jest niesamowicie ważne. Odpowiednie hasztagi są pomocne zwłaszcza na początku prowadzenia naszego konta, gdy mamy jeszcze niewielu obserwujących. W ten sposób będziemy mogli docierać do coraz większej liczby nowych osób.

Polecam używać hasztagów opisujących to, co znajduje się na zdjęciu, co znajduje się w opisie posta oraz związanych ogólnie z daną tematyką. Niesamowitym narzędziem są katalogi hasztagów, który znajdziecie między innymi u Elizy Wydrych (strona Elizy). Dodawanie hasztagów powoduje również odpowiednie katalogowanie wrzucanych przez nas treści.

Instagram dla początkujących – Instastory

Tak jak wcześniej wspomniałam, instastory to 15-sto sekundowy filmik, który jest widoczny jedynie przez 24 godziny. Mamy tam mnóstwo opcji naklejek i filtrów. Jednym z moich ulubionych elementów jest odliczanie, które pozwala nam dodać instastory odliczające do ustawionej godziny czy daty, na przykład do czasu naszego webinaru. 

Warto też prowadzić transmisje na żywo, czyli live, bo każdy z Twoich obserwujących dostanie powiadomienie o rozpoczęciu transmisji. Live daje nam również możliwość zapraszania gości i prowadzenia transmisji wspólnie. 

Po upływie 24 godzin nasze instastory może być zapisane jako InstagramTV.

Instagram dla początkujących – IG TV

Jest to miejsce, które miało być konkurencją dla platformy YouTube. Możemy tutaj wrzucać filmy, które są dłuższe niż jedna minuta ale krótsze niż 15 minut. Jeśli jednak połączyliśmy nasze konto Instagram z Facebookiem, możemy wrzucać filmy, które trwają maksymalnie godzinę. 

Mam nadzieję, że ten artykuł o Instagram dla początkujących pomógł Ci opanować podstawy Instagrama i jesteś gotowy na tworzenie treści na tej platformie.

Przeczytaj również: Darmowe aplikacje do obróbki zdjęć, tworzenia grafik i instastory